Mmm.. Mums!



Idag har varit en rätt lugn dag. Jobbade lite på förmiddagen och han med lite plugg några timmar efter lunch innan det var dags att åka på min kusins 50års fest...

Nu sitter jag och njuter framför brasan med datorn i knä och kollar på Melodifestivalen. Har gjort min favorit drink, Pïna Colada. Gjord på cocosmjölk, rom, färsk annanas och massor av krossad is!



Så gott!!!

För övrigt har jag klädbeskymmer, det är på onsdag dags för ännu en Propellern middag, fast i Falun och jag måste leta på en snygg klänning. Vill dock inte köpa någon ny eftersom jag ska vara ekonomisk innan jag åker till Kina. Så snälla Therese var förbi med ett par klänningar idag, ska se om någon av dem kan passa.

Förresten, varför kollar man på Melodifestivalen, det är inte min typ av musik, jag gillar inte programledaren och inte röstnings systemet... Den enda jag gillar är Alexander Bard, han är så gullig! Men han var ju med förra veckan, så vem kollar jag egentligen på ikväll? 

Dags för Kina (!!!)

Nu så..

Äntligen ska jag ta mig tid och berätta lite om planerna för denna Kina resa.

Den 17e mars bär det av, klockan 18. 05 perfekt avgångstid. Då blir man så småningom naturligt trött och kan få sig några timmar sömn. Landar i Peking 09.45, det är nästan exakt 10 timmars flygtid och sen 6 timmars tidsskillnad.

Sen går flyget mot Wuhan 13.00, då är det bara två timmars flygtid. Så anländer på eftermiddagen, lagomt för att hinna packa upp och få en natts riktigt sömn innna man ska presentera sig på kontoret.

Blir där i totalt 6veckor, så åker med andra ord hem den 28e april.

Jag ska sitta hos Wuhan Commerce Bureau (Näringslivskontoret i Wuhan). Kommer bli kanon skoj och de verkar så trevliga. Varje dag bjuder de på frukost och lunch, lunchen är mellan 12-14.30. Verkligen världens längst lunch, för jag tror inte de har siesta. Men varje tisdag och torsdag är det badminton turnering mellan alla på kontoret.

Idag mailade Anna (som hjälpt mig massor och jag är evigt tacksam) att de på kontoret var lite nyfikna på mig och vlle att jag skulle maila en bild. Tog självklart en bild som togs i höstas då jag var i Förbjudna staden.

Anna skickade sms i förrgår morse 06.45 att de hade hittat en lägenhet åt oss och behövde svar snabbt. Så var rätt så nyvaken när jag tackade ja. Men nu efter att sett bilder på den och fått  lite mer info, så inser jag att det var absolut inget dåligt beslut! Ligger väldigt centralt och verkar vara rätt hög säkerhet i huset med nyckelkort för att komma in och kunna åka hiss med mera. Så igår betalde jag in hyran för lägenheten. Jag och en annan svensk tjej skall dela lägenhet, hon skriver också examensarbete, men inom miljöteknik.

Kommer blir så jäkla roligt..

Men har verkligen kännt mig stressad att bli klar och få alla förberedelser i ordning innan jag åker. Så till och med pappa börjar undra varför jag är i skolan så mycket...

Såhär är i alla fall upplägget och ämnet för min uppsats i (mycket) korta drag:
Jag vill se hur svenska företag kan vara bättre förberedda på en etablering i Kina och vilka eventuella anpassningar de kan behöver göra till den kinesiska affärkulturen. Tanken är att jag ska intervjua både svenska och kinesiska företagsledare för att få bådas perspektiv på vilak förberedelser som är av extra vikt osv.



Kan har berättat lite om Wuhan tidigare men här kommer lite mer info:
Staden har ca 9 miljoner invånare och ligger vis Yangtze-floden, Kinas längsta flod, 6300km
Wuhan ligger ungefär på samma breddgrad som Kairo, Egypten



Här kommer lite bilder ifrån stan, vet egentligen inte så mycket om den själv.





Ny dag...




Ni vet väl hur viktigt det är med en bra frukost? Hade jag fått som jag velat när jag var liten så hade jag nog blivit en sån där som knappt äter frukost. Men pappa bredde smörgåsar, hyvlade ost, blandade oboy, tjatade och övervakade till man hade svalt sista tuggan.

Och nu överlever jag knappt en dag utan frukost...En bra frukost ska bestå av massa delar. Ibland blir det smoothie och ibland apelsin juice, men alltid smörgås och kaffe.

Jag gillar inte fil och müsli och sånt dära... Men det ser ganska gott ut...





Därför är det lika noga med prinsessan Ida's frukost.
Bollnäs vanilj fil med hundmat, de där kulorna är alltså inte havrefras eller müsli.

Väckelsemöte... eller?


Igår hade jag anmält mig till en träff för unga som är intresserade av att starta företag och entreprenörskap. Det var bara en grej jag missat när jag läste inbjudan till detta.. "För unga kvinnor"

Det var visserligen en trevlig kväll men jag blir rätt less ibland. Man har bjudit in föreläsare som berättar vad de lyckats med; Jag har drivit detta företag sen... Och jag har bla bla bla, trots att jag är kvinna!

Visst är det absolut en merit att starta företag och driva detta. Men det är väl ingen större merit om man är tjej än om det är en kille på 24 år som gör det?

Det kanske bara är jag men när de dessutom tyckte att vi skulle sjunga Hit the road Jack (and don't you come back) för att symbolisera att "det var dags att sparka ut gubbsvinen med svart kostym", då tröttnade jag ganska rejält faktiskt.

Och sen kommer klyshor som; Jag visste inte hur jag skulle bli bemött när jag startade eget, jag var ju inte bara kvinna utan även så ung.... Jaha?! Jag tror inte någon äldre som möter en 20åring som är egen företagare skulle klanka ner på denna? Det är nog snarare så att de blir hyllade och verkligen blir positivt bemötta.


Men aja, det kanske bara jag som är konstig och tar sånt för givet

Tänk vilken skrattretande tanke om det skulle vara en liknade träff för killar. Nu ska vi ta tillbaka makten från kvinnorna och de hör faktiskt hemma i köken!!! Vilken folkstorm tror ni det skulle väcka?



Just ja, ja lovade ju att jag skulle berätta om Kina-planerna.. får ta det i eftermiddag.

Dags att gifta sig då...


.. inte jag dock. Det har nog inte gått en enda svenska förbi att Daniel "äntligen" ska bli accepterad av hovet och äntligen får vara med på familjehögtider.

Men egentligen kvittar det för mig att de ska gifta sig. Det jag blir mycket mer glad över är att Sverige är ett sånt land där Victoria är kronprinsessa och det inte var den först födda killen som ska ta över tronen så småning om.

Alltså, jag räknar mig själv långt ifrån att vara någon femenist. Jag är bara en sån som tar det förgivet att det inte spelar någon roll om man är tjej eller kille. Jag har alltid blivit uppfostrad att det inte är könet som besgränsar en, utan snarare vilka mål man sätter.

Lika så gäller ifrån vilken härkomst man har. Det ska inte spela någon roll vilken klass man kommer ifrån. Det är ens vilja att komma någonstans som ska göra att man lyckas. Därför gillar jag det här bröllopen, hon gifter sig med en "bond-pöjk".  Finns det någon kunglighet i Sveriges historia som egentligen lyckats modernisera Sverige mer än vad Victoria har?
 (Okej ni behöver inte svara, jag har egentlgein noll koll på vår historia, så det är säkert någon som har gjort något annat stort.)



Igår hade jag filosofi seminarium och vi diskuterade vad som var moralisk rätt och försvarbart, alltså inte om det var lagligt eller inte. Så vi diskuterade dödshjälp, om företag endast har CSR (corporate social responsibility) för att få bra rykte eller om de verkligen bryr sig om samhället osv..

Vi var två svensk tjejer, några utländska tjejer och 5 utländska killar ifrån pakistan, nigeria med mera.
Och sen kom vi in på kvinnlig könstympning i Afrika. Och den ena killen hävdade seriöst oc på fullaste allvar att det inte var fel. Eftersom det var gjort i så många år och generationer så tyckte han att man inte skulle ta bort en så stor samhällstradition. Att det var smärtsamt och orsakade stora problem för kvinnorna så hävdade han att det gjorde även barna födande...

Ibland är det nära att jag blir rejält osams kan jag lova... Men lärarna avbröt honom ganska snabbt innan någon hann starta en större diskussion och gick vidare till nästa punkt...

Jag blev så ställd att jag hann inte ens börja argumentera med honom. Alltså, hur kan man ens tänka så?
Åh sen är killar så rädda om sina små kulor, de har ju ändå två.... hehe

Filosofi är dock världens flummigaste ämne, men det kanske ni redan visste? Jag har dock aldrig läst någon filosofi kurs tidigare och jag måste säga att jag trodde att det skulle vara lite mer "konkret-flummighet". Kursen som ajg läser nu heter Organisations Etik och hör till filosofi. Men 2 timmars lektion är som att sitter och stirra på en vatten fall, det är fin men blir jävligt tråkigt i längden.


Denna bild tog jag sommaren 2006 när jag och Stoffe var uppe i Idre. Bilden är tagen på vägen mot Njupeskär när vi var vid Mörkret och vandrade. Skogen och naturen där omkring är otroligt fin och vandringen är mer som en fin promenad. Så ska ni till Idre på sommaren kan jag rekomendera ett besök.




För att tala om något helt annat så rullar Kina planera vidare.. Ska nog berätta mer om de imorgon, biljetten är i alla fall bokad...

Jag som hade hittat de perfekta...


Men så tyckte någon annan att de behövde min kommod och mitt väggskåp mer...



Bilderna är kassa, jag vet. Men de är från auktionsfirmans hemsida.
Förlorade hursomhelst budgivningen



Hade tänkt att detta skåper skulle sitta mellan toaletten och duschen.
Självklart skulle båda skåpen blivit svarta, "piano-blank-svarta" ..

Men sökningen går vidare, är ju egentligen ingen brådska

Tänk om jag svarar fel...

Ditt namn?  Elin Ida Elizabeth Skantz
Födelseår? 1985
Hur Lång är du? 177xm
Din hårfärg? Blond
Är du singel? Nej, förlovad med Christoffer sen 6 år sedan
Vad har du för skostorlek? 39
Vart befinner du dig just nu? Hemma
Kläder du har på dig? Svarta byxor och svart tröjja
Vad har du för färg på trosorna/kalsongerna? Svarta
Skor du hade på dig idag? Svarta DC (skateskor)
Vad sover du i?  I sängen?
Biter du på naglarna? Ja, ibland. Men har oftast gelénaglar och de biter jag inte på
Spelar du något instrument? Nej
Sjunger du? Nej
Favoritårstid? Vinter med massa pudersnö!
Favoritmat och dryck? Skaldjur, bl.a hummer och mussslor
Dina första tankar när du vaknar? Är det Christoffer eller min mobil som ringer?
Druckit idag? Vatten
Godaste glassmaken? Cocos eller Mascarpone med röda bär 
Favorit godis? Lindt Mörk mint choklas
Hur svarar du i telefonen hemma?  Elin Skantz
Hur svarar du i mobilen? Elin Skantz
Sov du ensam inatt? Nej, det gör jag sällan
Vad gjorde du kl 08 imorse? Läste SVEMOS reglemente för 2009 (Svenska motorsport förbundet)
Vad var det senaste någon sa till dig? Det här skiten brinner ju inte (Stoffe skulle tända en brasa)
Vad är det för väder hos dig nu? Kallt och massa snö.
Vem är snyggast? Christian Bale
Vem vet mest om dig? Pappa kanske
Vad vill du ha just nu? Massage
Har du några husdjur? Hund (Ida), Katter (Måns och Svensson), och en antal hästar (med de är mammas)
Drömmer du mardrömmar? Jag har alltid konstiga drömmar och pratar i sömnen
Favoritklädsel? Svart och klassiskt
Hur många kuddar sover du med? 4
Längtar du mest efter just nu? Mat
Vad luktar det nu om du sniffar lite? Nytänd brasa
Saknar du någon just nu? Nej
Längtar du till din nästa födelsedag? Ja, varför inte?
Är du blyg? Nej inte speciellt
Tycker du att du har fin dialekt? Dalmål är alltid fint!!
Tycker du om fester? Jadå, det är aldrig fel
Har du använt någon hårprodukt idag? Nej
McDonalds eller Burgerking? Burgerking!
Vad har du för planer till helgen? Middag ikväll och antikauktion imorgon (söndag)
Vilken åldersgräns tycker du det ska va på systembolaget? 19
En bra film? The Boondock saints, Gudfadern triologin, Blood diamonds
Sprit, cider, vin eller öl? Ett gott vin eller en fin drink
Hund, råtta eller katt? Hund.
Ditt mål i livet? Få ett tillfredställande jobb och aldrig vara nöjd, man ska alltid sträva framåt
Rädd för? Att inte ha kontroll
Vill du gifta dig? Självklart..
Vill du ha barn? Nja, inte min grej. Men folk påstår att man ändras när man blir äldre.
Kommer du överens med dina föräldrar? Jadå, men man ska inte alltid vara överens
Vem får en kram? Gillar inte att kramas förutom med de jag är nära
Vem får en puss? Pussar bara Stoffe


Vet ni allt om mig nu?


Mera Propellern...



Som jag nämnde i morgonens inlägg så gick middagen och hela mässa kanon igår!
Är riktigt trött idag men det var helt klart värt all planering och tid.

Bordsdekorationerna blev faktiskt rätt bra. Körde på en ganska enkel och väldigt vår-inspirerad stil med stora kransar i björkris och guls tulpaner. Tulpanerna var mer som knoppar än blommor, ville ha dem så eftersom jag inte ville att det skulle likna en påsk-middag alltför mycket.




Jag tror det är först idag som jag har insett hur nervös jag varit inför Propellern och hur gärna jag velat att resultatet skulle bli bra. Men allt rullade verkligen på. Jag hälsade dem välkomna till borde, utbringade en skål för alla som deltagit under mässan, delade ut pris för årets "Give-away" med mera.. och det gick faktiskt bra.

Känns lite som en seger, är egentligen inte mig grej att stå inför 120pers, där bland annat regionens företagsledare sitter framför en. Men men... Man lär så länge man lever..

Som underhållning under kvällen hade vi bokat Hans Lindström www.hlmagic.com för att köra en komplett kvälls show.
Han började med att vara en lite konstigt dörrvakt som scannade av alla med metalldetektor, men istället för att gästerna har med sig något så får han det att se ut som att de hade ett skohord med sig, en kniv, handgranat med mera.
Alla blev lika chockade först och sen när an kom till handgranaten insåg de att allt var ett skämt..

Sen gick han runt mellan borden under middagen och trollade riktigt nära. Helt otroligt att se det på så nära håll och fortfarande inte veta ur han gör. Och sen avslutade han med en middags show på 45min på scenen. Tror han var ritkgit uppskattad för alla var verklgien helt förstummade stundtals och dubbelvikta av skratta nästa stund.


Här är Yvonne (receptionist på högskolan), hon blev total lurad. "men oj, har jag fått med mig skohornet hemifrån"
och sen när han drog och en kniv ut hennes jackficka så blev hon lite förskräckt... haha!!

Kulturkrock...eller kulturchock?



Propellern gick kanon bra igår.. Allt flöt på bättre än jag vågat hoppats på..

Som jag kanske nämnt tidigare dock så har det varit lite svårt att få studenter att hjälpa till. Eller rättare sagt svenska studenter, alla företag skall ha en värd och dessa värdar måste tyvärr kunna prata svenska.

Men det internationella studenterna som velat hjälpa till tog "jag hand om" i mina ansvarsområden, så som Café, lunch restaurang och middagen..

Så det hela började i tisdags eftermiddag när vi skulle förbereda för lunchen på onsdagen.

Vid klockan tre samlades vi och jag hade gjort upp en lsita med allt som skulle göras. De killar som skulle hjälpa mig var Christos, Aiden (irland) och två herrar från Pakistan. Det två första killarna var det självklart inga problem med.

Men eftersom det var mycket som vi skulle hinna med så kastade jag ut lite "orders" om vad som skulle göras:
Sopa golven
Putsa glasen
Möblera om borden så att det blev 6 pers/bord
med mera..

Jag tog fram ett gäng sopar och eftersom Christos och Aiden putsade glasen så tänkte jag att det andra två herrarna kunde sopa golven. De kollade på mig som ett ufo och frågade sen Sanna hur man gjorde det.

Sen kom det även fram senare under kvällen att de hade aldrig:
Haft en tjej som sa åt dem vad de skulle göra
Aldrig putsat glas
Aldrig sopat golv


Sen så igår kom den ena fram till mig:
"Excuse me, miss Elin. I have to say that I have never before been told what to do by a woman, except my mum. In Pakistan, everything that you have done is usually done by men, But it feels okay, no problem for me... But it is very interesting...

Dessa två har alltså varit i Sverige i 11 dagar eftersom de ska plugga under vårterminen på Högskolan Dalarna.
Tänk er vilken chock det måste ha varit för dem. Men det funkade KANON bra, hela gruppen fick ett jätte bra samarbete och det är roligt att jämföra vår kulturers olikheter...

Så sen efter middagen igår kom de fram igen:
Thank you for today, this is actually the first real contact we have with the Swedish society and we like it.



Sen när ni läser vad de sa måste ni självklart tänka er engelska med stark indisk/pakistans brytning...




Vårt lilla team...



Nu vet jag!!



Blev lite huvudbry om dekorationerna, men till slut blev det en ganska slarvigt knuten krans av björkris som jag sen trär in gula tulpaner och gröna kvistar i

Så nu i eftermiddag har jag setat och knutit 14 kransar. Eftersom borden är ganska stora (10pers/bord) så kransarna är ganska stora. Sen innanför dessa kommer vi ha ganska många värme ljus och lite annat "lull-lull"...

Måste komma ihåg att ta lite bilder, tror att det kommer blir riktigt snyggt.


Nu sitter jag faktiskt och väntar på pizza. Lite lat och orkade inte laga nu mat ikväll...

Har gått runt hela eftermiddagen med ett leende, Peace and Love släppte idag en av festivalens stora artister. Och jag har länge hoppats, men knappt vågat tro det. Men YES!!!.. Mötley Crüe kommer till Peace and Love i sommar!
Så i sommar kan man kryssa av ytterligare ett band på "Måste-göra/se-innan-man-dör"-listan...


Kan rekomendera alla som vill ha lite underhållande med tragisk läsning att läsa "the heroine diaries" av Nikky Sixx, låtskrivare och "grunden" i Mötley..


Det är samlade dagboksanteckningar ifrån 86-87 då Nikky var som mest nerdrogad, men trots detta har han nästan varje dag skrivit dagbok. Nu i efterhand har han tillsammans med Ian Gittins satt ihop detta och sen har Nikky och andra personer i hans närhet nu i efterhandhand kommenterat dessa dagboksinlägg ifrån en lite mindre "påtänd-synvinkel"... Vissa dagar kan man skratta åt han absurda logik medans nästa dag förundras man över hur någon kan överleva den livsstil han hade då...

Bordsdekorationer..



Idag ska jag och Rachel iväg och shoppa bordsdekorationer till Propellern-middagen.

I år har vi gul och en ganska ljus limegrön som team färger. Så under dagen kommer vi att ha svart kostym med en ljus gul blus och killarna har en skit snygg ljus grön slips.

Sen så skall självklart även dukningen till middagen passa till temat. (Men då kommer vi ha andra kläder så klart)

Ska i alla fall köpa ganska mycker gröna blad och vass-strån och sen antingen lite kryssblommor eller någon anna blomma som håller dig fin utan vatten. Eftersom jag har tänkt att de ska ligga på bordet och inte sitta i en vas så gäller det att de klarar sig några timmar utan vatten och ändå håller sig fina.

Har sen tänkt att mixa höga kandelabrar och låga värmeljus...

Får se ur det blir i slutändan...




Gårdagens bildfångst..



Var ute och plåtade lite igår i det fina vintervädret. En fin vinterdag är nog det absolut bästa sättet att få mig på bra humör. Men nu känner jag tyvärr att jag håller på att bli förkyld, helt täppt i näsan, tung i huvudet och seg.
















Tog även en bild på baksidan av vårat hus. Såg ganska kallt ut med röken som stigen ur skorstenen...



Det börjar likna nått nu....


Badrums renoveringen går frammåt. Eftersom det är en släkting från Sthlm som fixar det så blir det endast framsteg på helgerna. Men hellre att det tar lite tid och blir precissom man vill ha det än att det blir slarvigt!

Jag kom på att jag faktiskt inte visat någon bild ifrån "bygget", Har tyvärr glömt att ta någon bild på hur det såg ut innan. Men så här såg det i alla fall ut i fredags:



Och nu börjar kaklet komma på plats:





Ungefär där kaklet slutar här på bilder kommer en stor spegel monternas in i väggen och denna kommer att täcka större delen av långsidan.


Fredag den 13:e VS Alla järtans dag...


I hur många år som helst tidigare hade jag visionen om att alla hjärtans dag skulle vara perfekt. Det skulle verkligen vara dagen då man fick all kärlek bekräftad. Helst skulle killen ha lpanerat och bokat i veckor innan.
Och det skulle inte "bara" vara en vanlig middag utan helst skulle man bli kidnappad, ut på en äventyrlig skoterfärd, det skulle vara lagomt kallt men ändå pudersnö. Kille skulle ha förberett en picknick eller middag bredvid en brasa och allt skulle vara perfekt!..



Men egentligen,  skulle jag få något sånt där skulle jag nog snarare bli misstänksam om han hade dåligt samvete för något?

Har nog faktiskt blivit lite äldre och kanske rent av lite klokare, jag har kommit fram till att få bilen startad 2 min innan man ska åka  när det är -20 så stt den hunnit bli lite varm eller att komma hem till en tänd brasa är mycket trevligare och mysigare.



Därför så struntade jag och Stoff att fira alla hjärtans dag i år. Vi firade fredagen den 13:e (igår alltså) istället.
Vi åkte in till stan och åt en god middag och drack lite gott. Had fixat chaufför dessutom så nu kunde båda ta sig något gott.

 



Gjorde faktiskt premiär för mina ny älsklingar (skor) som jag köpte i Paris sist jag var där..
Ett par riktigt höga mormors kängor. Klacken är säkert 10cm och med andra ord blir jag 187cm med dem. Till och med jag kände mig lite ovanligt lång igår. Men de är sååå snygga!


Peace and love 2008, tema: Vakna!

Det är säkert många av er som redan har sett denna film...

Men för er som inte sett den.. TITTA!

Wake up call

Kvällens meny...mmm!!!


Åhh, ikväll har vi ätit färsk, nykokt hummer.. Så otroligt gott! Till det hade vi lime aioli och lite annat..





Ibland borde man kanske bli lite arg...


Ibland kanske man borde bli lite arg...

Kom hem idag vid halv fem och när jag parkerade bilen på gården så såg jag in i köks fönstret. Och vem stod där?
Självklart lilla hunden och "tok-viftade" på svansen. Man kanske borde bli arg när man ser hunden stående på köksbordet och tittandes ut genom fönstret...
 
Men vem kan bli arg när det är ett litet monster står och är överlycklig och ser ut som hon inte gjort något annat än att längta efter mig sen jag åkte i morse...


Denna dag har både kännt lång men samtidigt gått fort, finns det någon logik i det?

Håller på och grejar med Propellern, vår arbetsmarknadsdag på skolan som är nu på onsdag den 18/2.
Så söker ni jobb elelr vill ha kontakter med företag i Dalarna ska ni verkligen komma. Mässan är i Högskole byggnade i Borlänge.

Imorgon har jag ingen föreläsning men måste skriva lite plugg och sen ska vi skicka iväg en massa medlemsbrev till tidigare och nuvarande medlemmar i crossklubben..

kyss/E


Kina eller China?

Är ännu ett steg närmare Kina. Önskemålen och planerna på att skriva mitt examensjobb där verkar gå i uppfyllelse.
Har inte vågat hoppas och än mindre prata högt om det förens nu de senaste dagarna.



Tack vare min mentor Ronny Arnberg och Anna Hagberg så kommer jag få skriva min uppsats i Wuhan. Wuhan är en "liten" 10miljoners stad i södra Kinas inland.

Jag har tänkt skall skriva om hur svenska företag kan lära från tidigare erfarenheter och vara bättre föreberedda på sin eventuella framtida etablering där i Wuhan. Har idag varit och haft rådgivning och handledning med min handledar på skolan.



Blir borta i ca 6 veckor. Under tiden där nere kommer jag förhoppningsvis sitta på Wuhan Commerce Bureau, vilket på svenska blir ungefär "Wuhans näringslivskontor".


Så nu är det bara att:
1, Leta flygbiljett och boka
2, Söka visum
3, Samla material och teorier inför/till uppsatsen
4, Prata med lärarna i de andr kurserna så att jag får skriva deras tentor där eftersom jag åker innan de är.


Tror att jag håller på att blir förkyld, kännt mig lite trött och energilös i några dagar. Men det har jag inte tid med nu.
 Kan vi boka in förkylningen någon annan dag? Typ 13e september 2012?


Prinsen av Carbonara...



Igår efter att lite plugg var klart smet jag iväg på stan och fixade min naglar. Det är beroendeframkallande, men man känner sig så jäkla mycket snyggare. Speciellt jag, vars egna naglar ser ut som "shit pommes frites".

Men innan jag åkte pikade jag Stoff att jag ville ha middag när jag kom hem. Ni som känner mig vet kanske att det oftast (999.999 gånger av 1.000.000) är jag som lagar mat här hemma. Men nu när jag kom hem var bordet dukat och Pasta a la Carbonara på menyn. Pastan var helt perfekt nykokt och det var så otroligt underbart!!
Detta var alltså 2a gången under 6år som han lagade mat, första gången blev det makaroner och korv. Men jag kan lova att detta var definitivt inte sista gången han lagade mat, supergott! 


Här är en bild på oss när vi var ner och firade nyår hos mamma i Paris. Slottet i bakgrunden
heter Fontainebleau  Skulle nog kunna tänka mig bo där, eller vad säger ni?



 
Idag har jag varit i skolan en sväng.. Håller på och ragga företagsvärdar till Propellern (vår arbetsmarknadsdag på Du.se). Men shit vad svårt det är att få svenska at engagera sig och hjälpa till, Detta är ett perfekt tillfälle att få kontakt med företag och visa upp sig ifrån sin bästa sida. Men men.. mest synd för dem själva!


Ciao

Isprinsessa...



Om jag fick välja ett "sago-yrke" så får det nog bli isprinsessa.. Det är ju så jäkla fint nu med 45cm snö, puder snö dessutom!

Titta bara...







Mera kakel och mycket snö!


Igår hittade jag äntligen en bild på kaklet som jag skall ha som en bård i badrummet..
Jag har tänkt att ha de som är längst ner till höger. De som är till vänster skiftar lite mer
mot grått och är mer spräckliga... Vad tycker ni?





Måste bara visa en annan sak, vi har lite svårt att se ut genom det ena fönstret på stugan.. gissa varför?

Snön har hängt sådär i nästan tre veckor nu. Är så fint så jag vill inte försöka slå bort det heller..
Men nu när solen ligger på så kanske det försvinner ändå?!

Idag på eftermiddagen ska jag ut och ta lite vinter bilder..

/E

Det blir ju aldrig som man vill...



Jag får aldrig som jag vill... (ja, jag vet.. det är många som inte håller med och gärna vill påstå motsatsen)

Men idag fick jag inte som jag ville i alla fall..
Håller ju på och renoverad badrummet och jag had sett lite fina badrumsmöbler på ikeas hemsida. Så idag bar det av till Valbo tillsammans med pappa (sponsorn). Och när jag såg möblen så blev jag inte alls glad, den såg billig och simpel ut.

Problemet är att jag måste ha ett tvättställ och skåp som är ganska smalt och hade hittat ett som jag trodde skulle passar perfekt. Svart under skåp och över skåp hade jag tänkt mig.. men men..

Så jag fick väckert nöjja mig med handdukshängare och en rakspegel..

Men imorgon ska jag "shoppa" eller snarare inventera i farmors sommarstuga. Där finns massor med gamla och vackra möbler. Så hon har minst två stycken gamla kommoder och jag tänker "sno" en av dessa. Vore ju kanon fint om man kunde ta en gammal kommod med vit marmorskiva och sen måla underdelen svart... och sen monterar man ett snyggt, litet handfat över detta.

Den enda som egentligen var nöja med dagens IKEA resa var fröken Ida..
Hon fick både en kanelbulle och en liten råtta! (don efter person kanske?!)




Tänkte att det kanske är dags att visa vilket kakel jag valt. Det var inte så lätt att plåta plattorna och få rätt färgnyans. Den nedre plattan ska vara vit och matt. Men ni ser i alla fall storlekförhållandet. Den lilla grå plattan är ca 10x10cm, det ska vara golv och sen blir de stora vita på väggarna tillsammans med en ganska bred bård av små och stora svarta naturstenar, har tyvärr ingen bild på dessa...


Haha!! Det blev som väntat..



Det blev precis som jag misstänkte det. Nästan så att jag är lite stolt..  Även denna dagbok blev påbörjad och sen... ingenting!
Men det är faktiskt inte riktigt sant... Hade ju tänkt att jag skulle skriva min "Kina-dagbok" här. Men valde att skriva den på min hemsida istället. Så vill ni läsa om mina äventyr i Kina i höstas så får ni gå in på www.elinskantz.com.


För att gå vidare från alla mina ursäkter och återgå till vardagslivet så rullar skolan på. Har haft seminarium idag för uppsatsen. Verkar faktiskt som att det blir Kina igen i vår. Ska träffa Anna Hagberg imorgon och prata lite närmare om hur de kan ha nytta av mig och lite praktiskt grejer. Sen är det nog faktiskt så att jag måste se till att söka visum och kolla på flygbiljett...


Sen under kvällen var det möte med BMK (Borlänge motorklubb). Vi kommer tyvärr få överlåta vår största tävling till en annan klubb, men detta kanske samtidigt är positivt då vi får mer tid att få ordning på vår bana.


I helgen revs mitt gamla badrum ut. Och idag har jag varit och valt kakel. Kommer bli ett mörkt golv med ganska små plattor, inte mosaik utan ca 8x8cm stora plattor. På väggarna blir det rektangulärt vitt kakel, ganska stora plattor och sen ska jag ha en bård med svart/mörkgrå natursten.. 

Ska försöka leta på lite bilder på hur alla plattor ser ut...

RSS 2.0