Åh nej!!! Varför lär jag mig aldrig?



Har ni någonsin tänkt på att det är frågorna som man egentligen inte riktigt vill ha svar på, som man är mest angelägen om att få svar på. Bara för att sen kunna ångra och banna sig själv över sin egna dumma nyfikenhet...

Kanske inte lät så logiskt, och det kanske inte alls gäller er men så är det i alla fall med mig..

Eftersom min förkylning har tagit om och jag hostar rätt rejält så frågade jag Wenjin på jobbet igår om hon visste någon bra kinesisk medicin. Jag har gått förbi apoteket några gånger själv och fått med mig konstiga piller med mera för 4kr, men har inte kännt att de hjälpt speciellt, men samtidigt har jag inte kunna läsa nå vidare bra på förpackningarnas intruktioner då de är på kinesiska.


Wenjin rekomenenderade i alla fall en medicin som var bra mot hosta m.m. Så jag fick en liten post-it lapp med några kinesiska tecken och gick till apoteket. Killen bakom disken kan väldigt lite engelska, men om man jämför med många andra här så har han ordföråd som ett lexikon.


Jag visade upp min lilla lapp och han visade mig runt bland massa hyllor tills han hittade det jag blivit rekomenderad.
Han sa; "A little expensive, sorry" men jag sa att det var okej ändå. Medicinen kostade 28rbm, alltså 34kr.


Vätskan är ungefär som melass eller sirap, mycket trögflytande, lite söt men bitter.

Till min förvåning stod det en innehållsförteckning på engelska på baksidan av kartongen. Och det är nu vi kommer till min nyfikenhet, min ånger över att jag frågade eller kanske snarare rädsla.



Vad F*n betyder "Snake's bile"? Själv så intog jag först försvar och förnekelse, "Snake's bile betyder säkert ormbunke".
Sen frågade jag Ylva och hon bara skrattade och sa att hon hoppades att jag hade rätt och att det betydde ormbunke.

Slutligen var jag ju självklart dum nog att inte nöja mig, utan jag frågade även Anna som slog upp det på nätet. Snake's bile betyder inte ormbunke, det betyder orm-galla. Okej att det är ifrån orm, men att det dessutom är galla! Vet inte vad som är värst... Jag tror jag fortsätter att leva i tro (och hopp) om att det är ormbunke.


Det roliga är att jag blev inte nå "gladare" när jag sökte på ormgalla på google. Hittade bland annat detta: Män har i alla tider sökt hjälpmedel för att få bättre och hårdare erektioner - malda renhorn, noshörningshorn, ormgalla och ginseng är några exempel på medel som använts. http://www.pfizer.se/Sites/PfizerSE/Templates/Extension____3748.aspx?NewsItemID=16889
Ormgalla har tydligen även använts som potensmedel förr i tiden. Nu är det bara att hoppas på att det hjälper mot hosta också.


Host host och kram kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0