De tre ravinernas damm (Three gorges dam)



Imorgon ska vi på utflykt, vi ska åka till De tre ravinernas damm. Detta är alltså dammane som det för några år sedan var väldigt stor skriverier om i tidningarna hemma i Sverige. Detta  bland annat pga damm-bygget tvingade stated ca 1,4 miljon människor att flytta då deras bostäder hamnade under vatten. Det visade sig sen även att ytterligare 4 miljoner var tvugna att flytta pga bygget, så totalt har 5.5miljoner människor blivit utan hem/tvingat flytta pga denna damm.

Anledningen till att man byggt denna är självklart vattenkraften och Kina enorma energibehov och i dagens läge energibrist. Det är beräknat att denna damm skall stå för produktionen av en niondel av Kinas energibehov, som ni förstår är det ingen liten vattenpöl.

Jag kan göra en lite jämnförelse med denna och lilla Trängslet dammen i Älvdalen:

                                        Tre Ravinernas damm                                                                     Trängslet dammen
Längd                                         2335m                                                                                             890m
Höjd                                               185m                                                                                             120m
Effekt                                           18 200 MW                                                                                     330MW
Antal turbiner                                 26                                                                                                    3
Resorvar                                        39,3 kvadrat kilometer                                                               880milj kvadrat meter


De tre ravinernas damm är totalt ca 60mil lång, alltså tänk er en damm från Borlänge nästan ner till Malmö. Ingen liten simtur direkt.

Jag hittade inga bilder på nätet som jag tyckte var speciellt fina på dammen, så därför får ni hålla tillgodo tills jag förhoppningsvis tagit några själv. Vi åker imorgon förmiddag och kommer hem någon gång på fredag eftermiddag. Det är en ganska lång bilresa dit som jag förstått, men ska bli skoj att få se lite av landsbygden också. Så imorgon får ni klara er utan uppdatering av bloggen.



kram kram

Kommentarer
Postat av: Sara Evertsson

Hej Elin



Kul att följa dina upplevelser i Kina via din blogg.Här i Borlänge är det mulet och regnet ligger i luften. Påsken firas i stugan men för min del blir det V75 och jobb på påskafton.Lycka till med uppsats skrivande. Jag åker till Peking i höst med min svägerska, men enbart i shopping syfte. Kram från familjen Evertsson

2009-04-09 @ 18:12:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0