Föredrag om mig själv, Sverige, Dalarna och Borlänge...


Idag efter lunch hr jag hållit föredrag för lite folk på kontoret. De vill träna på att lyssna på engelska och öva hörförståelse.
Så nån gågn i veckan jag ska prata om lite olika saker. Idag blev det lite smakprov på Sverige, Dalarna, Borlänge och förståss en lite presentation om mig själv.


"Självklart" skulle mitt lilla föredrag hållas i styrelserummet/mötes rummet. Inte lite vräkigt här heller!
Fåtöljer, mikrofoner vid alla platser, kameror, högtalare, bild projektorer med mera!
Som tur var, så var rummet långt ifrån fullsatt och det var en ganska gemytlig stämning, de frågade och
ifrågasatte lite av det jag sa. Sverige är rätt annorlunda ifrån deras vardag.

De är så gulliga, detta är lite saker de blir mer eller mindre chockade över:
1, Min pappa är närmare 2 meter lång (ställ två kineser ovanpå varandra så får ni hans längd)
2, Mina föräldrar är inte gifta (De lever i synd!)
3, Jag har inga  syskon (Trots att man får skaffa hur mågna barn man vill i Sverige)
4, Att jag har presenterat min pojkvänn för mina föräldrar och att jag har träffat hans föräldrar. (Ska ni gifta er snart?)
5, Jag ser det inte som ett måste att gifta mig (VA? ska du också leva i synd som dina föräldrar?)
6, Vi kan skaffa barn utan att gifta oss (VA? Vill ni ha en "oäkting"?)
7, Vi bor i ett hus som enligt dem borde ha många fler boende, pga dess storlek. (Vad ska man med alla rum till?)
8, Min mamma klarar av att köra "de där stora hästarna", kan hon kontrollera dem?


Visade lite bilder på min familj, några hästar/travbilder (så de vet vad en häst är och inte tror det är åsnor, eller någon svältfödd stackare utan muskler) Och massa annat...

Men det kanske inte är så konstigtatt de tycker vi är konstiga som inte gifter oss. Här SKA man gifta sig innan man skaffar barn, man får inte skaffa barn innan man gift sig. Och om man skaffar barn innan man gift sig så får barnet inget ID, och ingen rättighet att gå i skolan eller universitet. Så med andra ord skulle jag inte haft något personnummer och inte få plugga om jag vore kines.



En liten jämförelse:
Sverige är 22gånger mindre än Kina till yta och har 137gånger färre invånare.
Inte konstigt att det är så tomt i Sverige och så fullt i Kina...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0