Home sweet home...


Så var man tillbaka i vardagen igen, skönt men samtidigt tråkigt.

Hemresan var väl inte helt händelselös och jag kanske blev någon erfaranhet rikare och lärde mig framförallt att risvin luktar jäkligt illa!

05.30 var alarmet ställt på igår i Wuhan och runt 6 satt jag i taxin på väg mot flygplatsen. Flyget gick 08.50 enligt min biljett men när jag kom till flygplatsen så var det flyttat till 08.05, 45min tidigare alltså. Så jag var rätt nöjd då att jag var ute i god tid och att den ändring in påverkade mig speciellt.

Det gick bra med incheckningen av väskorna, jag kan ju säga att trots att jag inte tyckte att jag hade shoppat speciellt mycket så var det en hel del övervikt och inte minst på grund av mitt kära handfat. Det hela gick i allaf all bra, jag fick checka in 20kg men lyckades checka in 34kg utan problem.

Väl framme i Beijing så stod jag vid bagagebandet och väntade på min väskor och kände en lite för välbekant lukt.
 "Åh nej! Risvin!? vart kommer lukten ifrån?" Och medans min väskan kom allt närmare mig på bandet insåg jag vrt lukten kom ifrån, min stora resväska med alla kläder, handfat och en numer trasig flaska risvin.

Var bara att hitta närmsta toalett och försöka undersöka olyckan. Allt var blött och luktade, så ajg plockade bara ur  den trasiga flaskan, några glasbitar och slog igen locket. 

när jag sen skulle checka in väskorna på flyget mot Stockholm gick det sämre. Min stora väska vägde 29kg, den fick väga 20kg. 350rmb i böter per kilo + 50rmb i adm avgift =  3200rmb = ca 4150kr i böter.
Jag lyckades dock förhandla ner mig till att endast betala för 3kg alltså ca 1350kr. Den andra väskan checkade jag inte in utan tog den som handbagage, så hade nog ca 25kg i handbagage men det hade de ingen åsikt om.

Hemresan gick för övrigt bra, var skönt att vara hemma igen och framförallt mitt handfat höll hela resan.


Idag är det plugg som gäller och jag ska sammanfatta två intervjuer som ajg fått svar på och även göra en intervju per telefon. Sen är det analys till 1005 som gäller. Hade tänkt att träffa min handledare idag men ska försöka få göra det på måndag istället så har jag hunnit samlat ihop allt lite bättre. Men vi får se när han har tid..




Kommentarer
Postat av: Elisabeth

Hadde du noe probem med risvinen kanskje?! he? he? hihi, jeg synes det var litt godt nesten, jeg!Naar man skyldte det ned med cola!!

2009-04-30 @ 15:01:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0