Lördag 25/4


Hej,

Har inte haft tillgång till internet på ett par dagar så får uppdatera er lite i efterhand.
I fredags kväll gick vi ut och tog en öl, jag gick hem rätt tidigt, runt ett, eftersom jag skulle åka till mässan på lördagen.
Jag och Ylva lyxade till det lite och kände oss nästan som hemma när vi gick till Café Brussels och åt lunch, pizza till Ylva och pasta till mig.



Därefter gick vi en promenad i parken, det har varit halv dåligt väder de senaste två helgerna men vi var det soligt och fint så väääldigt många hade samlats i parken.


Lite skillnad mot hemma, i Sverige skulle man förmodligen prioritera hjälm innan man satt på barnet knäskydd, armbågsskydd och handledsskydd. Visst, bra att skydda knän med mera, men huvudet då?


Från början var det sagt att jag skulle åka med Amigo med 12.35 tåget. men blev ändrat och skulle istället åka med vice borgmästaren för Wuhan, högsta hönset för vår byrå och massa andra "pampar". Så vid 16.45 hämtade de mig och vid 18.00 gick tåget mot Hefei (självklart första klass när man åkte med dem). Än en gång kände jag hur jag inte passade riktigt in, bara massa karlar och jag. Men de är väldigt trevliga i alla fall, och eftersom jag är Waigouren (utlänning) så beställde de in cola och iskaffe åt mig istället för grönt té.  

Vi åkte snabbtåget dit som går i 250km/h, rätt bekvämt, Hefei ligger ca 50mil bort. Jag som brukar bli illamående av X2000 klarade mig bra.

Det var många utläggningar på tåget dit, och nästan samma sak med alla:
* Where are you from?
- I'm from Sweden, my hometown Borlänge and Wuhan are twincities.
* Aha, Sweden.. hmm.. Ahhh Ruidian (men fortfarnade rätt frågande ansiktsuttryck)
10 minuter senare efter lite funderingar så kommer de igen.
* Ah, Sweden, IKEA?
- Yes, IKEA is from Sweden.
* And Volvo, ABB, J-O Wallner, Nobel Prize!
(Jag tänker: jo, jag vet att de där också är ifrån Sverige)
(men svarar:) - Oh, you know so much about Sweden
* Yes I do (svarar de mycket belåtna och går och sätter sig på sin plats igen)

Efter att ha blivit serverade frukt, snacks med mera på tåget dit så hann vi inte mer än till hotellet i Hefei innan vi skulle ut och äta middag. Jag måsste säga att jag hellre gått och lagt mig, men får man chansen att äta middag med vice borgmästaren är det bara att följa med.

Var samma sak på middagen som på tåget, alla "gubbar" och jag. Och de försökte köra Gambei (botten upp) med mig hela tiden. Ryktet verkar föregå oss nordbor att vi kan dricka mycket. Men jag gillar inte risvin speciellt mycket och var varken sugen på att bli berusad eller riskera att vara sliten till söndagen då jag skulle hålla min presentation. Dock kan man inte säga det om herrarna, de både gillade risvinet, gillade att bli fulla och verkade inte ha nå beskymmer över morgondagen. Kulturskillnad att ta med i upppsatsen kanske?

Kvällen blev i alla fall rätt tidigt för mig och 22.15 var jag på mitt hotellrum igen. Skulle från början ha delat rum med Wenjin, men av någon anledning så hade jag fått ett eget dubbelrum istället, ett riktigt fint rum med badkar. Så jag tog ett bad och läste igenom mitt manus för presentationen innan jag hoppade i säng. (Jag var redan då rätt nervös inför min presentation)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0