Regn-Spöregn-Regn osv


Den enda variationen i vädret idag är att det ha varierat mellan att regna mycket, lite mindre, mycket mera, vräka ner, små regna, spöregna eller helt enkelt bara regna...


Eftersom vädret inte var så inbjudande så bestämde jag och Amigo att vi skulle träffas imorgon istället. Så idag har jag läst korr på min uppsats, inte så lätt eller rättare sagt helt omöjligt för mig att läsa korr på något jag själv har skrivit. Men är väl kanske bra att läsa igenom det ändå. Har kommit upp i runt 40sidor nu och känns som att jag har "knappt börjat". Har dessutom egentligen det roligaste framför mig, det vill säga empirin (intervju-materialet) som jag har gjort kanske 1/3 av eller liknande och sen har jag analysen och slutsatserna kvar.

Efter det pallrade jag mig ut i regnet och åkte för att kolla Wuhans Carrefour. Carrefour är ju en fransk matvaruaffär som finns över hela världen och som dessutom brukar ha lite västerländsk mat eller de hade i alla fall det på Carrefour i Peking. Den här hade dock inget som påminde om väst, eller jo! De hade ju Coca cola, fast det finns ju visserligen överallt, i varje litet hörn av världen.

Men det fanns en hel del annat på Carrefour i alla fall... Vad sägs om lite torkade ankor? 


Eller varför inte lite kött i lösvikt, som folk själva står och plockar med händerna, ungefär som vi plockar äppeln...



Sen har ju vi bok avdelningen. Dock liknar det mer ett bibliotek eftersom folk tar en bok och sätter sig på golvet och lugnt läser boken...


Gick och kollade om det hade någon bok på engelska, men icke. Dock fanns det rätt många böcker om barnuppfostran, fatta mig inte fel nu, jag har inget intresse i de böckerna! Förutom att jag tror att i Sverige handlar våra "barnuppfostringsböcker" om trotsiga tre åringar, hur man byter blöjor, osv.. Men inte i Kina, här handlar visserligen böckerna om hur man uppfostrar sina barn. Men vad sägs om "How to raise a  future millionaire" 
eller på svenska; "Hur man uppfostrar en framtida miljonär". Fanns mängder med exempel på liknade böcker och samtliga med en ljushårig nästan skandinavisk pojke eller flicka. Någon som vill att jag ta med en hem till er?




Ikväll ska jag ha en riktig myskväll. Har faktiskt köpt en flaska kinesiskt rött vin, smakade inte så illa som det kan göra. Men kvällens höjdpunkt är dock maten: Pasta, alltså riktigt pasta och inte nudlar med köttfärssås!


Fint med rödvin i pappersmugg va? Vi har inga glas men det finns ca 40 pappersmuggar, oftast dricker vi ju vatten på flaska så då behövs inga glas. Sen äter jag dessutom med gaffel ikväll! Gaffeln är dock i plast och kommer ifrån Starbucks, fick den när jag åt min kanelbulle där förra veckan, men blundar jag riktigt hårt så känns det nästan som att jag skulle sitta hemma i Kvistgårdarna!

Bon apetite till mig själv och hoppas ni har bättre väder än vad jag har!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0