Sugmärke á la Kina...



Om farmor läder detta tror hon säkert att jag har hittat en Kines. Det var det första hhon sa när hon hörde att jag skulle till Kina igen. "Men Elin, vad ska du dit och göra igen.. Aja, vad du än gör, så kom inte hem med någon Kines i alla fall". Jag har inte pratat med henne en enda gång sen jag kom hit utan att hon har undrat om om jag lytt hennes råd, vilket jag självklart har...

Men idag har jag i alla fall fått sugmärken, i plural, i mängder eller helt enkelt över hela ryggen.

 Efter kvällsmaten idag så satt vi och funderade på massage. Så Anna, Elisabeth och Ylva bestämde sig för massage.
Jag valde något helt annat...Kopping!

De tänder eld på en sticka och värmer upp luften i en glaskopp/glasbubbla och sätter den sen på utvalda ställen på kroppen, i mitt fall ryggen. i och med att det är varm/het lust i koppen så blir det vakum och bindvävnaden sugs och lyfts upp. Det känns med andra ord som en rejält sugmärke.

Info taget ifrån internet: "Kopping (copping) är en gammal kinesisk behandlingsmetod. Behandlingen beskrevs första gången redan på 300-talet. Den innebär att man placerar flera koppar på huden. Man minskar sedan trycket i koppparna genom att suga ut luften. Effekten av detta är att huden och det ytliga muskellagret dras in i kopparna.
     Kopparna placeras på de akupunkturpunkter som ska stimuleras eller på den plats som smärtar och får stanna där mellan 5 till 15 minuter. Man kan också applicera lite olja och försiktigt föra koppen fram och åter över ett begränsat område av huden.  Traditionellt användes koppar av ben eller metall, idag använder man glas."



Vet inte om det syns så bra på bilden. Men eftersom det bildas vakum så lyfts huden upp i kopparna. I vissa koppar lyfts den upp med än andra pga spänningar med mera, men huden lyfts upp ca 5-7cm i vissa koppar. Sen sitter dessa kvar och "suger" i ca 15minuter.


Så här ser man ut medans kopparna "verkar". Där efter togs de bort och sen sattes det fler koppar på mina axlar och nacke.



Ju mer spänningar man har, dessto mer djupgående blir det. Så på ställen där man inte är så spänd blir det inte så mycket märken. Men där man är spänd och kopparna fått jobba så blir det desto mer märken. Eller vad säger ni?


Lite blåmärken. Denna bild är tagen ca en och en halv timme efter behandlingen. De blåaste märkerna står/bullar upp fortfarande, som bölder (eller vad man nu ska likna dem med), är lite små öm på dem också. Haha!

Kanske inte något att göra innan en solsemester när man ska ha bikini!

Nu ska jag hoppa i säng, imorgon ska jag till kontoret som vanligt. Har två intervjuer som jag skall sammanfatta och sen väntar jag även på lite kommentarer ifrån min handledare. Skickade uppsatsen eller så långt som jag kommit med den, till honom i torsdags. Så jag hoppas på att få lite tips/råd//kritik/beröm.

Kram kram och nattinatt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0