Dag 3

21/3 Hemma i lägenheten, kl 20.45 (lokal tid) eller 13.45 (svensk tid)

  

Idag har vi varit ute och gått massor! Wuhan är som jag kanske nömnt tidigare egentlgien re städer som växt ihop. Den "staden" vi bor i är Honkou och är mest kommersiell av dessa tre. Idag åkte vi över Yangtze floden som rinner genom Wuhan till Wuchang som är den akademiska delen (eller vad man nu ska kalla det) Här ligger ett trettiotal universitet, och ett av dessa besökte vi idag. Folk mer eller mindre vallfärdar till detta universitet nu pga att det är mängder med körsbärsträd och alla dessa blommor som bäst nu.


Så jag hade föreställt mig en lugn dag i en fin park, lite avkopplade och så där. Men ha, vad jag bedrog mig. Hur kan något som kineser vallfärdar till vara lugn. Det var mer som ett invaderat område, där alla skulle fotografera dessa miljontalsblommor (tror det nästan var lika många kineser som blommor om jag ska vara ärligt!)


Hur som helst var det fin, även om det inte var så lugnt som jag trodde.


Efter det mötte vi upp Anna och hennes kinesiska vänner för en bit kvällsmat. En av tjejerna dejtar "min chefs" son och detta hålls självklart hemligt. Här tar man inte hem något "ragg" för ens det mer eller mindre är dags att gifta sig.


Efter middagen vill Anna, Ylva och kineserna vidare ut på en klubb men jag, Harun (svensk kille som också skriver uppsats här) och Miao (kinesisk kille som skriver uppsatsen ihop med Harun), vi åkte hem åt. Eller rättare sagt vi tog en taxi som först fick släppa av mig vid lägenheten och sen åkte de vidare hem till sig. Vi bor ca 10min med taxi ifrån varandra, jag vet inte riktigt vart de bor än.


Just nu sitter jag och muttrar lite även att jag inte får igång bredbandet för vår lägenhet. Men har lyckats hittat på ett oskyddat trådlöst nätverk som någon granne har, så tjuvar lite av denne nu. Imorgon ska det komma en kille ifrån Internet leverantören och kolla på det. Men imorgon förmiddag hade jag tänkt gå till Starbucks, för där är det gratis trådlöst bredband, så jag kan kolla lite mail och se vad som händer där hemma!


Kram kram!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0