Brr, inget mysväder idag direkt



Måndag 23/3, på kontoret hos Commerce, kl.9.30 (lokal tid)


Urs, idag var det inget höjdar väder, varken inne eller ute. De har nästan inget värmesystem inomhus här och nu när det är vår och "borde" vara varmt så det definitivt inte påslagen. Det enda de har på vinter är eventuellt någon AC eller luftvärmepump som vi skulle kalla det som blåser lite varm luft, men eftersom de slukar ström och ström är dyrt här så har man den helst inte påslagen. Tur jag inte är här under vintern!

Men när de sparar ström i ena änden på värme, så slösar de ström på alla neon lampor och skyltar som blinkar högt och lågt på alla husen.


Ute är det riktigt grått, regnit, blåsigt och kallt, kanske inte så kallt som i Sverige men tillräckligt i alla fall. Sitter på kontoret nu med kofta och halsduk och huttrar. Börjar känna av min hals igen, så jag hoppas inte förkylningen bryter ut på allvar nu. Eller så kanske jag ska ta med mig mitt täcke till kontoret och linda in mig i.

På kontoret får jag komma och gå som jag vill. Verkar vara väldigt lite folk här idag, undra vart de är? Är bara en tjej som pratar kinesiska här, så vi ler och nickar åt varandra men längre än så blir inte konversationen.


Kontorstiderna här är:

7.30-8.30 Frukost, som serveras i matsalen. Kostar 1yuan eller 1.25kr

12.00-14.30 Lunch i matsalen, Kostar 2yuan eller 2.50kr

På lunchen sen så går många ut på stan och gör ärenden eller så sover de lite i kontorsstolen.

17.30 Stänger kontoret.


Det är perfekt avstånd till kontoret, tar ca 4minuter att gå hit. Det är bara att följa vår gata ett kvarter och ta höger så är man här. Det tar nog faktiskt längre tid att åka hiss ner och komma ut från grindarna till vårt hus, än va det tar att gå resterande bit till kontoret.




Det ser inte ut att bli något fin väder den här veckan....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0