Middag med rektorn för ett universitet i Wuhan...

25e mars, kl 23.00

Vilken otroligt trevlig kväll vi haft! Men jag kanske ska börja berätta från morgonen och avsluta med kvällen.


Idag har jag pluggat hemma hos Anna, håller på och skriver ett mindre arbete i organisations etik (inte så lätt som det kanske låter), men eftersom jag är i Kina blir det självklart vinklat åt organisations kulturen här och vad som kanske är moraliskt rätt eller fel hemma hos oss men inte här. Ja, ni förstår säkert vad jag menar, eller?

Ska i alla fall därför intervjua Ping (kinesisk tjej) som delar lägenhet med Anna, om hur man ser på gåvor (läs mutor och korruption).  


På lunchen gick vi och tränade på ett gym som ligger i samma byggnad som Annas kontor. Tog rygg på Anna och "gjorde som hon gjorde", vi körde friavikter mestadels. Var så att det skrek i musklerna ibland, gjorde alla övningar 12 repetition x 3 set.  Skoj att va lite nyttig på lunchen...


Vi jobbade sen vidare till 17.00 och då var det dags för middag. Ett projekt skall starta med studentutbyte från ett universitet här och vuxenutbilddningen i Borlänge, inom sjuksköterskeutbildningen.  Så rektorn från detta universitet hade bjudit ut Anna och oss "x-jobbare" på middag.



Så de hade hyrt minibuss för att först visa oss runt i East Lake området, ett väldigt naturskönt området på andra sidan floden. Stannade flera gånger för att ta kort och visa oss omgivningen.



Amy(bra på engelska och fick tolka), någon chef, Harun, jag, rektorn, Anna, Ylva, Vice rektorn och Miao



Tecknet bakom mig betyder tydligen Wuhan

Rektorn hade en systemkamera som han var mycket stolt över och han tog säkerligen (UTAN överdrift) 400kort på oss svenskar ikväll. Först skulle man ha singel porträtt, sen med en annan svensk, sen med rektorn själv, sen med vice rektorn, sen med vice rektorn och rektorn, sen med någon annan etc etc etc... Många bilder med andra ord.


Rektorn och jag.


Efter alla fotografering vid East Lake var det dags att åka vidare mot resturangen som visade sig vara väldigt fin. Hela restaurangen var byggt på pelare i vattnet och man fick som en egen "ö" att sitta vid. Men gissa vad det var dags för innan maten?! Jo självklart lite bilder!!


Kändes lite som; istället för att gå på zoo och kolla på djuren, så tar vi med djur på en utflykt och fotograferar dem. Nej nu var jag taskig, kvällen var fantastisk, maten var jätte god, våra värdar var väldigt trevliga och jag kan inte annat än att vara tacksam för att jag blev medbjuden! Det är så roligt att känna sig som lite mer än "bara en turist" i Kina.


Fin restaurang va?


Har tidigare blivit varnad för att när det är kinesisk fest så skålas det mycket, och det är sant! Så jag försökte vara lite smart och bara låtsas dricka. Men då säger självklart någon "Gambei" som betyder botten upp. Och sen skålar man inte som vi gör med hela bordet. Utan jag sa typ; Jag skulle vilja skåla tillsammans med dig herr rektor och tacka dig för den goda maten och för att vi fick följa med ikväll, skål!. Och då skålar bara han och jag. Sen ska han skåla tillbaka med mig och någon annan med honom osv. Många skålar blir det i slutändan!

I Kina är det inte fullt att bli full, utan det är mer självklart att om man dricker så blir man full och det gör inget. Men kände dock att det inte skulle vara någon höjdare att bli berusad, så jag fortsatte på mitt låtsas drickande. Sen så är ris-vin inte något jag direkt älskar. Men det fanns även rödvin att dricka när man väl druckit upp ris-vinet/spriten. Jag hällde dock lite diskret det mesta av mitt risvin i ett sopp skål, så jag slapp dricka upp det...


Rektorn kommer faktiskt till Borlänge för besök den 26e april, två dagar innan jag kommer hem. Men han blir kvar till lördagen, så vi skulle passa på att träffas då igen. Enda problemet är att han inte pratar engelska, så måste prata med någon kines från den kinesiska studentföreningen på högskolan om någon kan vara med och tolka.

Nu ska jag hoppa i säng, imorgon måste jag skriva klart mitt arbete i organisation etik och sen fortsätta med uppsatsen.

Bye bye!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0